Content?

Door Patty Sjerps op ma, 12/07/2015 - 16:08
Relevante, goede content zorgt voor tevredenheid

"Zorg jij ervoor dat mensen tevreden zijn?" Ja, zo kun je het wel stellen. Ik zorg voor tevredenheid, zeker als ik mijn werk goed doe. Ik maak namelijk content. Relevante en goede content welteverstaan. Met name in leesbare tekst, soms zorg ik ook voor krachtig beeld. Maar wat is dat nu eigenlijk content? En waarom is het zo belangrijk? Waarom kan een goed verhaal voor groei zorgen?

Het woord content is inderdaad op meerdere manieren uit te leggen. Ik vertelde onlangs aan een vriend zonder marketing- of communicatie achtergrond waar ik mij zoal mee bezighoud. Doorspekt met voor hem onverklaarbaar jargon begon ik vrolijk te vertellen. Ik maak goede en relevante content voor verschillende doelgroepen. "Wat?", zei hij, 'Content, dus jij maakt iedereen tevreden?" Uhm... tja, daar ga ik dan met mijn eigen goede verhaal. Hierbij een poging om zonder jargon te vertellen waarom een goed verhaal voor groei kan zorgen.

Raken, vermaken, inspireren

Je kent het wel, je bent op een feestje of bezoekt een netwerkbijeenkomst. Wie is je het meest bijgebleven? Van wie weet jij je de naam te herinneren? Juist! Diegene waarmee je enorm hebt gelachen of diegene die vol enthousiasme zijn verhaal vertelde. Het gaat om de inhoud. Inhoud die je raakt, vermaakt en inspireert.

Horen, zien, en vooral niet zwijgen

In een wereld waar informatie om je oren vliegt, moet je slim zijn. Laat je horen, zien en zwijg vooral niet. Let er op dat je een consistent verhaal vertelt en wees volledig. Ga je ervoor? Zorg dan voor een goede mix tussen planning en actualiteit. Voorbereiding is het halve werk. Ja, dit kost je even tijd, maar je zult zien dat je er profijt van hebt. Moet het veel geld kosten? Nee, echt niet. Zoveel als jij zelf wilt, jij bent altijd aan zet! Wees slim en denk ook regionaal. Er is meer mogelijk dan jezelf denkt.

Welk middel en welke vorm?

Van flyer tot website, van online magazine tot inspirerende video, infographic of foto, van huis-aan-huisblad tot interview in een glossy en van LinkedIn tot Facebook en Instagram. Waar ga je jouw verhaal vertellen? Wat past bij jou en je bedrijf en wat is je behoefte? Nog belangrijker; wat wil je bereiken? Neem de tijd om goed te bedenken welk middel en welke verschijningsvorm jij wilt inzetten.

Maar hoe dan?

Grofweg zijn er drie soorten content (sorry, kan niet om dit jargon heen in dit verhaal...): de basis, pro- actief en actueel.

De basis

Dit gaat om zogenaamde 'must-have content': inhoud die altijd relevant is, die past bij jouw bedrijf of merk. Dit is de basis, je hartslag. Denk hier goed over na, wees consistent. Het geeft je houvast en is heel goed in een contentplanning (of -kalender of -strategie) te zetten. Denk aan je website, blogs, filmpjes.

Pro-actief

Een kalenderjaar staat vol gebeurtenissen die voorspelbaar zijn (sportevenementen, events op je vakgebied) of die vaststaan (feestdagen). Op basis hiervan kun je inhoud maken die op dat moment echt relevant is. Om de content ook op dat moment op de juiste  plaatsen te distribueren. Ook dit is planbaar. Vooraf nadenken over je contentkalender loont echt de moeite. Zo voorkom je dat je te laat inspeelt op die waardevolle momenten.

Actueel

De meest uitdagende van het drietal. Speel in op de actualiteit, haak in, maar wees voorzichtig. Fouten of missers zijn snel gemaakt. Houd vast aan jouw hartslag, je basis. Zo word je gevonden, gewaardeerd en onthouden. Dit is niet te plannen, maar als het goed is houd je tijd over als je je contentplanning op orde hebt...